Jak zadbać o mięsnie dna miednicy?

Jak zadbać o mięsnie dna miednicy?

Czy wiesz, że..?

Co trzecia kobieta w ciągu swego życia doświadcza przejściowego (ciąża, poród, menopauza) lub stałego osłabienia mięśni dna miednicy,dawniej zwanych “mięśniami Kegla”! Problem, choć w mniejszym stopniu, dotyczy też mężczyzn, dla których również te mięśnie są bardzo ważne, natomiast najczęściej z wiekiem dochodzi do pogorszenia ich funkcjonowania. Wiele osób nie wie, gdzie znajdują się te mięśnie oraz jak prawidłowo je napiąć. Mięśnie dna miednicy to “hamak” podtrzymujący narządy wewnętrzne i stabilizujący miednicę. Skutki ich osłabienia to m.in:

  • różne rodzaje nietrzymania moczu (NTM) (wysiłkowe, odruchowe, z parcia)
  • pogorszenie jakości życia seksualnego (słabsze czucie, problemy z orgazmem)
  • obniżenie narządów wewnętrznych (pęcherz, macica u kobiet)
  • problemy natury psychologicznej: dyskomfort, depresja (wyłączenie z życia towarzyskiego)
  • bóle miednicy (ucisk na nerwy, brak stabilizacji tułowia,nieprawidłowe ustawienie miednicy)
  •  Nieprawidłowa postawa ciała, bóle kręgosłupa (osłabienie odcinka lędźwiowego)

Można bardzo skutecznie przeciwdziałać tym problemom lub nawet je niwelować za pomocą treningu dna miednicy oraz zmiany złych nawyków z życia codziennego, nauki prawidłowego stania, siedzenia, kichania, kaszlu, a nawet pozycji na toalecie!
Nauka i wdrażanie tych dobrych nawyków to podstawowe narzędzie walki z osłabieniem mięśni dna miednicy. Oczywiście trzeba sporo czasu, systematyczności i cierpliwości, ważne jest, aby oprócz regularnych ćwiczeń z trenerem jak najczęściej uaktywniać te mięśnie w życiu codziennym. Jednak – uwaga – tych podstaw należy się najpierw nauczyć! Trening dna miednicy to NIE wstrzymywanie strumienia moczu, jak uważają nieraz nawet lekarze, doradzający to bardzo szkodliwe ćwiczenie swoim pacjentom! Ćwiczenie w nieumiejętny sposób może pogorszyć nasz stan, obciążając nadmiernie już osłabione mięśnie.

Wiele popularnych ćwiczeń, jak pajacyki, brzuszki, sprinty, burpees, deski jest zakazanych u osób z problemem nietrzymania moczu! Ich wykonywanie prowadzi wówczas w szybkim tempie do dalszego osłabiania i przeciążenia dna miednicy.

Rolą trenera jest nie tylko prowadzenie treningu w sposób bezpieczny dla podopiecznych, ale przede wszystkim edukacja, przekazanie ćwiczącym niezbędnej wiedzy, jak na codzień dbać o prawidłową postawę, stabilizację miednicy i odciążenie tych mięśni.

Jest to dość długi i żmudny proces, ale naprawdę warto – nasze ciało odwdzięczy się w niesamowity sposób!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *