Nasze zdrowie mieszka w jelitach

Nasze zdrowie mieszka w jelitach

Ludzie od zawsze zastanawiali się, jak wzmocnić swoją odporność, jak się ustrzec przed chorobami. Sięgali po najróżniejsze środki i mikstury, przy okazji odkrywając, że niektóre z nich są bardzo skuteczne. Przez długi czas nie było wiadomo, jaka jest tego przyczyna. Obecnie to się zmieniło, niedawne odkrycia naukowe pozwoliły wyjaśnić niektóre mechanizmy działania naszego organizmu.

Okazało się, że ogromną rolę w naszej odporności odgrywają jelita, a właściwie zasiedlające je bakterie typu Lactobacillus oraz Bifidobacterium. Działają one na kilka sposobów:

  • tworzą szczelną warstwę na nabłonku jelit, mechanicznie chroniąc przed wnikaniem szkodliwych drobnoustrojów
  • wytwarzają zabójcze dla patogenów substancje (m.in. kwas mlekowy i nadtlenek wodoru)
  • neutralizują toksyny wytwarzane przez bakterie, wirusy i grzyby
  • mobilizują komórki odpornościowe organizmu do walki z chorobotwórczymi drobnoustrojami.

W sprzyjających warunkach, w naszym jelicie grubym żyje ok. 100 tys. mld (100 bln) korzystnych bakterii kwasu mlekowego, jest ich ok 1000 gatunków a razem ważą 1,5-2 kg! Szacunkowo 70-80% naszej odporności powstaje właśnie w przewodzie pokarmowym w obecności tych bakterii. Śmiało można stwierdzić, że nasze zdrowie, odporność a nawet kondycja psychiczna ma swój początek w jelitach. Początek także w sensie dosłownym – już przed narodzeniem dziecka można wpłynąć na stan jego jelit, poprzez suplementację, sposób odżywiania, tryb życia jego mamy, aby uniknąć alergii, przewlekłych chorób a nawet depresji.

Niestety, współcześnie kondycja naszych jelit drastycznie się pogorszyła. Istnieje mnóstwo czynników, negatywnie wpływających na naszą mikrobiotę ( czyli ogół dobrych bakterii w jelicie):

  • przetworzona żywność słabej jakości
  • powszechnie przyjmowane leki (szczególnie antybiotyki, leki przeciwbólowe, hormonalne, na zgagę)
  • przewlekły stres fizyczny i psychiczny
  • zbyt sterylne warunki życia
  • zanieczyszczenie powietrza, wody, gleby
  • źle dobrana, nadmierna lub niewystarczająca aktywność fizyczna
  • pasożyty
  • nietolerancje lub alergie pokarmowe
  • oraz wiele innych.

Co możemy zrobić, aby poprawić stan swoich jelit? Jak dbać o naszą florę jelitową?

Bardzo trudno w dzisiejszych czasach uniknąć działania powyższych czyników, jednak możemy poprawić nasze samopoczucie i odporność. W jaki sposób?

  1. Zrobić badania w kierunku: pasożytów, grzybów z rodzaju Candida, bakterii, stanów zapalnych, nietolerancji pokarmowych i zastosować leczenie,jeśli jest taka potrzeba
  2. Jeśli to konieczne, wykluczyć z diety szkodliwe dla nas produkty
  3. Zakwasić żołądek przed posiłkami zawierającymi białko, wypijając wodę z cytryną,octem jabłkowym lub gorzkie zioła, aby zadbać o dobre trawienie
  4. Uprościć swoją dietę, jeść nieprzetworzone, naturalne produkty dobrej jakości i z pewnego źródła
  5. Włączyć do diety kiszonki, które są źródłem korzystnych bakterii. Kiszone produkty można przygotowywać samodzielnie, a kisić można praktycznie wszystkie owoce i warzywa!
  6. Można przyjmować preparaty probiotyczne, czyli zawierające bakterie kwasu mlekowego, ważne, aby były to probiotyki wieloszczepowe ( złożone z różnych rodzajów bakterii) dobrej jakości,z gwarancją producenta, że bakterie są ŻYWE do końca okresu ważności produktu!

W wielu kuchniach świata istnieją naturalne probiotyki, których regularne spożywanie zapewnia dobrą kondycję jelit i odporność. Oto kilka przykładów nieco egzotycznych produktów:

  • kombucha ( tzw. grzybek japoński)
  • kefir wodny ( zrobiony za pomocą tzw. kryształków japońskich)
  • kimchi (kapusta kiszona z chili,czosnkiem i sosem rybnym, kuchnia koreańska)
  • tempeh ( fermentowana soja, kuchnia indonezyjska)
  • natto ( gotowana i fermentowana soja, kuchnia japońska)
  • miso ( pasta ze sfermentowanej soi, często z dodatkiem jęczmienia lub ryżu, kuchnia japońska)

Mogą one stanowić świetne urozmaicenie naszej diety, przy okazji działając doskonale na jakość naszej mikrobioty.

Jeśli zwrócimy uwagę i zadbamy o nasze jelita, już po dwóch tygodniach możemy odczuć znaczną poprawę samopoczucia i komfortu życia. Nie jest to bardzo skomplikowane, a bardzo skutecznie wpłynie na naszą odporność!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *